viernes, 6 de noviembre de 2015

"Emozioak lantzen": San Juan Bosco ikastetxea


Emozioak lantzea: pentsamenduak, sentimenduak eta ekintzak lantzea bada San Juan Bosco ikastetxeko irakasleek planteiatu dutena. Jardunaldi Pedagogikoetako bigarren egunean ikastetxe honetako irakasle bat, Karmele Tubilla, Clara Campoamor aretoan gurekin egon zen  bere ikastetxeko proiektua azaltzeko, adimen emozionalari buruzkoa.

Daniel Goleman adituaren hitzez "zenbat irekiago gaude gure sentimenduetara, hainbat hobeto beste pertsonen sentimenduak irakurri ahal izango ditugu" eta honetaz ardura hartu zuten ikastetxe honetan orain dela hiru urte, eta sentimenduak edo emozioak lantzea erabaki zuten ikasgai bat gehiago izango balitz bezala.


"The Sheaf", Matisse

Karmelek burmuinaren alde desberdinak bereiztu zituen (pentsatzen duen burmuina, sentitzen duen burmuina eta egitea kontrolatzen duen burmuina), burmuinaren bi hemisferioak (ezkerrekoa: arrazoizko burua; eskuinekoa: buru emozionala), adimen intelektuala edo akademikoa, adimen anitzak eta adimen emozionala desberdinduz, hau pertsonenartekoa izan daitekeela (besteekiko erlazioan) eta intrapertsonala (nork bere buruarekiko erlazioan), emoziozko adimenak dituen prozesuak aipatuz: aitortzea, ulertzea eta arautzea, ... bere ikastetxean nolako antolaketa zeukaten azaldu baino lehen.

Ikasleek gela berezia daukate, handia, zenbait aulki, alfonbra bat eta apaindurazko elementu gutxi. Talde ez ugaritan (ikastaldearen erdia, gutxi gora behera), astean behin eta edozein ordutan, gela honetara sartzen dira banan banan, oso lasai, ikasleak aulkietan esertzen dira, zuzen eserita... eta saioa hasten da... Ixiltasuna eta lasaitasuneko giroa beharrezkoa da: gaztetxoek balioetan oinarritutako testu bat aztertu ahal dute, eta pixkanaka pixkanaka beren sentimenduak azaltzen hasten dira, beren emozioak aitortzen, sentitzen dutena oso lasai esaten, begirune handiz..., haiek badakite gela bat daukatela askatasunez pentsatzen eta sentitzen dutena esateko... Komunikazioa da garrantzitsuena, baita ere kontaktu fisikoa, adibidez besarkada bat... Ikasleek beren esperientziak kontatzen dituzte eta erlaxatuta geratzen dira. Irakaslearen papera edo eginkizuna aldatzen da: badago "irakasle laguntzailea", baina, irakasteko funtzioa izateari uzten dio, "pertsona", bere izenarekin, izatera pasatzeko. Ikasleek pegatina bat hartzen dute landu duten gaia gogorazteko eta besteokin partekatzeko. Ikasleen artean sortzen den errespetua oso handia dela berresaten dugu, bakoitzak bere bihotza zabalduz besteengana, baita ere euskaraz hitz eginez, nahiz eta, orokorrean,  euskara beren  "ama hizkuntza" ez izan.

Komunikazioa..., esana dago: garrantzitsuena da, ixiltasuneko giroan, lasaitasunez eta begirunez, pentsamenduak, sentimenduak... besteoi kontatzeko espazio honetan..., honela adimen emozionala ere trebatuz.

Amaituko dugu Karmele irakasleari berriro eskerrak emanez gurekin egoteagatik (zorionak!), Howard C. Hendricks-en esaldi bat gogoratuz: "sakonera heltzen den irakaskuntza ez da buruz burura egiten dena, baizik eta bihotzez bihotzera".

"Las Meninas" detalle. Picasso

Trabajar las emociones: los pensamientos, los sentimientos y las acciones, es lo que se han planteado en el centro San Juan Bosco, cuya profesora, Karmele Tubilla, nos acompañó en la sala Clara Campoamor en el segundo día de las Jornadas Pedagógicas y nos explicó el proyecto de su Colegio en relación con la inteligencia emocional.

Dice Daniel Goleman que "cuanto más abiertos estemos hacia nuestros sentimientos, mejor podremos leer los de los demás" y de ello tomaron buena nota en este centro hace ya  tres años y decidieron trabajar los sentimientos y emociones como si fueran una materia más.

Karmele nos habló de las distintas partes del cerebro (el cerebro que piensa, el cerebro que siente y el cerebro que actúa) , de los dos hemisferios (izquierdo: mente racional; derecho: mente emocional), de la inteligencia intelectual o académica, de las inteligencias múltiples y de la inteligencia emocional, de que esta puede ser interpersonal (en la relación con los demás)  e intrapersonal (en la relación con un@ mismo), de los procesos que incluye: reconocer, comprender y regular, ... antes de explicarnos cómo se habían organizado en su centro.
Los alumn@s disponen de una sala especial, amplia, sólo con algunas sillas, una alfombra y pocos elementos decorativos. En grupos no muy numerosos (la mitad de una clase, más o menos), una vez a la semana y a cualquier hora, entran en la sala de uno en uno, con mucha tranquilidad, se sientan en las sillas, con postura correcta... y empiezan la sesión... Un ambiente de silencio y tranquilidad es necesario: los chaval@s pueden trabajar un texto basado en valores, y comienzan poco a poco a desgranar sus sentimientos, reconocer sus emociones, a decir tranquilamente lo que sienten, con un gran respeto..., son conscientes de que tienen una sala para decir con libertad lo que piensan y sienten... Lo más importante es la comunicación, aunque también el contacto físico, como el abrazo... Los chic@s  cuentan sus experiencias y se relajan. El papel de los profesor@s cambia: hay un profesor "que ayuda", pero, de alguna manera, deja de ser "el profesor o la profesora", para ser "persona", con su nombre propio... Los alumn@s reciben una pegatina para recordar el tema trabajado y compartirlo con los demás. Insistimos en que el respeto que se genera entre los alumn@s es muy  grande, abriendo su corazón e incluso, expresándose en euskera, pese a que, en general, no es ésta su "ama hizkuntza".

La comunicación..., lo hemos dicho: lo más importante, en este espacio creado para contar en silencio, con tranquilidad y respeto,  pensamientos, sentimientos..., ejercitándose así, también, la educación emocional.

Terminamos dando las gracias de nuevo a Karmele por explicarnos esta buena práctica (zorionak!), y con una frase de Howard C. Hendricks: "la enseñanza que impacta no es de cabeza a cabeza, sino de corazón a corazón".

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